حقیقتی پنهان در باکارات رژ

عطرسازی غرق در قصه‌گویی است. خلق یک عطر به معنای بافتن روایتی است که در هنر، شعر و طبیعت تأثیر می‌گذارد. عطر سازها ناظرانی هستند که جوهر زیبایی وزندگی را تقطیر می‌کنند، اما ما اغلب از خودبینی چیزی نمی‌شنویم. چگونه می‌توان انعکاس موج‌دار خورشید را روی آب دریافت کرد و عطر ساخت؟ فرانسیس کورکجیان، استاد عطر ساز، موقعیت منحصربه‌فردی دارد که در مورد این، هنر عطر صحبت کند.

در سال 2015، کورکجیان یک نمایشگاه حسی برای Grand Palais در پاریس به‌عنوان بخشی از یک مراسم گذشته‌نگر بزرگ به‌افتخار Le Brun، عطری که او الهام گرفته بود و هوا را معطر کرد و شیشه‌ای به‌یادماندنی که با گل‌های رز زینتی تزیین‌شده بود، ایجاد کرد که به سالن معروف آینه‌ها در ورسای اشاره دارد. او در پایان گفت: من داستان را دوست داشتم. ((فکر می‌کردم این‌یک تاریخ بی‌زمان از ارتباط نادرست است. نوعی نسخه فتوشاپ شده از اولین نقاشی  مدرنیته در این اثر وجود داشت و من این نام را دوست داشتم.))

داستان Vigée Le Brun نه‌تنها نشان می‌دهد که او چقدر هنر، ادبیات و حتی موسیقی را با دقت بررسی می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که چگونه هر عطری که تحت برچسب خودش Maison Francis Kurkdjian ایجاد می‌شود، با این نام شروع می‌شود.

«یک عطر خوب نه‌تنها عطری است که بوی زیبایی داشته باشد، بلکه عطری است که برای مدت طولانی در هوا بماند. باید هاله خودش را داشته باشد.»

آنچه در مورد کورکجیان بسیار قابل‌توجه است، اشتیاق مطلقی است که او به عطرسازی دارد: او نه‌تنها برای تولید رایحه‌های جدید بلکه با دقت در تاریخ حرفه خود مطالعه می‌کند و تلاش می‌کند صنعت عطرسازی را بهروش‌های نوآورانه به جلو سوق دهد. او برای قرار دادن عطرها در کنار هم و در همان سطح باهنرهای دیگر مانند نقاشی یا موسیقی، همراه با هنرمندان مشهور کارکرده است

منبع الهام این رایحه از کجا آمده است؟

با نگاهی به تاریخ و پیشینه فرانسه در زمان عصر روکوکو، او با الهام از داستان الیزابت لوئیز ویژ لو برون، نقاش بااستعدادی که به خاطر شوخ‌طبعی و زیبایی‌اش شهرت داشت، در سنین نوجوانی آتلیه خود برای کشیدن پرتره را دایر کرد در سن ۲۳ سالگی اولین تابلو از مجموعه پرتره‌هایش از ماری آنتوانت را کشید.

نقاشی ماری آنتوانت با جواهرات و لباس آبی و پس‌زمینه مناسب برای یک ملکه به همراه یک گل رز در دست، رایحه گل رز، جرقه‌ای برای کورکجیان بود.

Baccarat Rouge 540 بسیار محبوب بوده و در مورد موفقیت این عطر کورکجیان در مورداحساس خود و چگونگی این اتفاق می‌گوید:

 

موفقیت یک قانون دارد: انسجام،همان‌طور که در فرانسه می‌گوییم. در حین ساخت یک عطر جدید، ممکن است احساس کنید که واقعاً خلاقانه است، اما پیش‌بینی موفقیت غیرممکن است. Baccarat Rouge 540 یک همکاری خلاقانه با خانه کریستال Baccarat برای جشن 250 سالگی بود. من کارت بلانچ داشتم تا روح خانه کریستالی را در یک عطر به تصویر بکشم. ساخت کریستال قرمز نمادین باکارا من را در طول سفر خلاقانه‌ام راهنمایی کرد. من می‌خواستم حس روشنایی و چگالی کریستال را ترجمه کنم تا عطری معاصر بانام و رایحه‌اش خلق کنم، تقریباً آوانگارد که گوهر باکارا را منعکس کند و برند را در آینده پیش ببرد. این عطر مربوط به 250 سال گذشته نبود، بلکه به‌عنوان جشنی از 250 سال آینده است!

عدد 540 به چه معناست؟

کریستال از اثر متقابل سه جزء مواد معدنی، آتش و صنعت به دست می‌آید. نام باکارات روژ 540 قدرتمند و متمایز، دگردیسی یک کریستال شفاف مخلوط شده با پودر طلای 24 عیار را تداعی می‌کند که در دمای 540 درجه سانتی‌گراد به هم‌آمیخته شده است و ظاهری قرمز درخشان ایجاد می‌کند. بطری Baccarat Rouge 540 Extrait de Parfum درواقع بازتاب این رنگ مایل به قرمز است.

در مورد ترکیبات و چه چیزی آن را منحصربه‌فرد می‌کند می‌توان گفت:

کورکجیان در جواب می‌گوید: ترکیب ساده است درحالی‌که خانواده بویایی آن نسبتاً آوانگارد است. من می‌خواستم این عطر رمزهای دوران ما را منتقل کند. شیرینی اولین چیزی بود که باید داشت. بااین‌حال، استفاده از تمام مواد خام را که قبلاً استفاده می‌شد متوقف کردم - بنابراین در این مرحله از یک صفحه خالی شروع کردم.

رایحه تفسیر من از سه جزء ذاتی کریستال است: نفس معدنی، نفس آتش و نفس صنعتگری. گویی دست انسان با جادوی طبیعت گفتگو می‌کند؛ مانند یک کیمیاگری واقعی حواس، امضای بویایی بسیار فشرده و گرافیکی آن نت‌های گلی، کهربایی و چوبی را ارائه می‌دهد. جنبه‌های یاس مطبوع و زعفران به‌شدت درخشنده، نت‌های معدنی عنبر و تن‌های چوبی و ملایم سرو قرمز را در خوددارند.

رایحه بسیار امروزی است اما حسی جاودانه در آن وجود دارد. دنباله آن منحصربه‌فرد، ماندگار و از میان هر عطر دیگری قابل‌تشخیص است. انتزاعی است. این فقط در مورد گل یا کهربا نیست. مواد ناپدید می‌شوند و تنها رد خود را با حجمی چشمگیر باقی می‌گذارند.

 

نویسنده:پریسا‌حیدرپور

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

دسته‌بندی‌ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش